Så blir du hälsosammare (3 tips du bör känna till)

Vi lever i en värld där tid är den knappaste resursen. Alla vill få ut det mesta av sitt liv och göra så många saker som möjligt.

Numera finns det lite tid över för vila och avkoppling, för att inte tala om att ta hand om vår hälsa. Vi äter snabbmat för att det går snabbt, ohälsosamma snacks för att de är lätt och dricker alkohol för att det är socialt acceptabelt.

Vi tänkte därför att det vore bra att dela med oss av tre tips som kan hjälpa dig att förbättra din hälsa och ditt allmänna välbefinnande genom att göra små förändringar i ditt liv.

Ät nyttig mat

En hälsosam kost innebär att man äter mat som är rik på näringsämnen och vitaminer, men som samtidigt innehåller lite fett och kalorier. En hälsosam kost kan hjälpa dig att undvika många hälsoproblem som hjärtsjukdomar, diabetes och cancer.

Det bästa sättet att äta en hälsosam kost är att konsumera mer färska frukter och grönsaker, samt mindre kött och ohälsosamma livsmedel. Men detta betyder inte att du måste bli en vegetarian eller vegan. En köttbaserad kost kan vara hälsosam så länge du äter den i måttliga mängder.

Träna regelbundet

Din kropp behöver fysisk aktivitet för att fungera korrekt. Träning höjer pulsen, ökar blodflödet, minskar stress, och hjälper till att gå ner i vikt.

När du väljer en övning ska du hitta något som du tycker om att göra. På så sätt blir du mer motiverad att hålla dig till den valda aktiviteten. Nyckeln är att göra det till en vana, precis som att borsta tänderna eller duscha varje dag. På samma sätt som att äta hälsosam mat har regelbunden motion många fördelar, t.ex. att den förbättrar den allmänna hälsan och förebygger sjukdomar.

Sov tillräckligt mycket

Sömnen är en mycket viktig del av vårt dagliga liv. Den hjälper oss att återhämta oss från vardagens stress och påfrestningar, fylla på med energi och göra oss redo för nya utmaningar. En god natts sömn kan hjälpa dig att fokusera, fatta beslut snabbare, förbättra ditt minne och vara mer produktiv på jobbet eller i skolan.

Så hur mycket sömn behöver vi? Alla är olika och hur mycket sömn du behöver beror på din ålder. Man brukar till exempel säga att vuxna minst bör sova mellan 6 till 8 timmar per natt. Medan yngre personer behöver sova mer än.

Lämna en kommentar